Lea-palkinto Salla Viikan näytelmälle Aukko

4.8.2016

Vuoden 2015 parhaan näytelmätekstin Lea-palkinnon voittaja on Salla Viikka näytelmällä AUKKO. Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry:n jakama palkinto ojennettiin Viikalle Tampereen Teatterikesässä.

Lopullisen valinnan teki näytelmäkirjailija Laura Ruohonen esiraadin valitsemista finalisteista. Ruohonen luonnehtii voittanutta tekstiä:

”Salla Viikan Aukko leikittelee ihmiselämän mittakaavan kohtuuttomuuksilla. Näytelmän päähenkilöt työskentelevät hiljaa konttoreissaan, joissa työuran kliimaksi on pinssiä pienempi elämäntyömitali. Arkitodellisuus on kuitenkin vain huokoinen pinta, jonka takana lymyää ääretön maailmankaikkeus. Kun arjen pinta hetkeksi repeää, välähtää jokaisen elämässä näkyviin universumin loppumattomien mahdollisuuksien ja kaipauksen huimaava horisontti.

Rakenteeltaan taidokas ja kieleltään hiottu Aukko tarjoaa odottamattomia henkilöhahmoja ja häpeämättömän omintakeisen, mustan ja riemukkaan maailmanselityksen parhaan scifi-kirjallisuuden hengessä.”

Salla Viikka (s. 1975) on helsinkiläinen näytelmäkirjailija, dramaturgi ja graafikko. Hän on valmistunut Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta dramaturgian laitokselta vuonna 2015. Ennen teatteriopintojaan hän opiskeli Taideteollisessa korkeakoulussa graafista suunnittelua. Aukko sai kantaesityksensä Teatteri Takomossa 2015, ja se on hänen ensimmäinen ammattiteatterissa esitetty näytelmänsä ja samalla opinnäytteensä. Viikan lastennäytelmä Taikanaksutin herätti innostusta osana Helsingin juhlaviikkojen ohjelmistoa vuonna 2012.

Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry on jakanut Lea-palkintoa vuodesta 1985 lähtien. Palkinto myönnetään näytelmäkirjailijalle tekstin, ei siitä tehdyn esityksen perusteella. Lea-palkinnon rahallinen arvo on 5 000 euroa.

Lea-palkinnon esiraadin jäsenet olivat tänä vuonna näytelmäkirjailija-dramaturgi Anna Krogerus, ohjaaja Juha Malmivaara ja ohjaaja-dramaturgi Arn-Henrik Blomqvist. Raati valitsi vuonna 2015 kantaesitetyistä noin 60 kotimaisesta näytelmästä viisi finalistia: Salla Viikka: Aukko; Jussi Moila: Madonna; Eeva Turunen: Muutama sana Ullasta; Heini Junkkaala: Olipa kerran minä; Sara Enholm Hjelm: Vinterkriget.

Lisätietoja:
Jukka Asikainen, Toiminnanjohtaja / Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry
jukka.asikainen@sunklo.fi / 040 8386675