”Uskon taiteenlajien luovaan yhdistelyyn”: Julian Hetzelin All Inclusive on vaikuttava esitys sodan estetisoinnista

15.6.2022

 

Julian Hetzel. Kuva: Eva Roelfs.

Mikä yhdistää sotaa ja taidetta, turisteja ja pakolaisia, todellisuutta ja mielikuvitusta?

Julian Hetzelin All Inclusive -esitys.

Utrechtissa asuvan monipuolisen taiteilijan Julian Hetzelin satiirinen esitys kommentoi vinolla huumorilla sodan ja väkivallan estetisointia taidemarkkinoilla. Mutta mitä esityksessä tarkalleen tapahtuu?

All Inclusivessa yleisö katsoo lavalle rakennetun nykytaidenäyttelyn läpi kulkevaa opastettua kierrosta. Valkoiseen nelikulmaiseen tilaan rakennetussa näyttelyssä kuraattori esittelee sarjan taideteoksia vierailijaryhmälle. Kyllä, katsojat katsovat muita katsomassa taidetta. Tämä kuulostaa tylsältä, mutta kyseessä on vangitseva elämys, joka herättää keskustelua. Yleisö kokee taiteen voiman ja taidemarkkinoiden monimutkaisuuden samaan aikaan. Ulkomaailmaa ei ole. All Inclusive kertoo luomisesta ja tuhosta, taiteesta ja sodasta – ja taloudesta ja empatiasta. Tervetuloa PAKENEMAAN, kehottaa Hetzel.

All Inclusive kysyy elintärkeitä kysymyksiä tavoista, joilla taidemarkkinoilla hyödynnetään empatiaa ja sodan kuvakieltä. Esityksessä nähtävät taideteokset on tehty Syyrian konfliktialueella tuhoutuneiden rakennusten jätteestä.

Teos sisältää kuitenkin myös huumoria. Ohjaaja itse kokee esityksen sopivan ehdottomasti niillekin teatterinkävijöille, jotka etsivät viihdykettä, eivät perinpohjaista filosofista ja eettistä pohdintaa.

Hetzelin mukaan huumori on All Inclusivessa ”selviytymismekanismi”.

– Kyseessä on hyvin helposti lähestyttävä teos, joka yhdistää nykytanssin ja beatboxauksen, kuvataiteen ja popmusiikin, videot ja matkamuistomyymälät sekä teatterin ja todellisuuden. All Inclusive sopii kaikille, etenkin kaikkiruokaisille kulttuurin ystäville: se on visuaalinen, musikaalinen, filosofinen ja brutaalin banaali. Osa kohtauksista on ratkiriemukkaita ja poskettoman hauskoja, kun taas osa on traagisia ja villejä. Teos on yhtä tunteiden vuoristorataa, joka menee ylös ja alas ja ylös ja…

Kokonaisuutena All Inclusive vaikuttaa teokselta, joka pystyy opettamaan niin yleisölleen kuin tekijöilleen yhtä jos toista. Mitä sen parissa työskentely on opettanut ohjaajalle?

– Opin paljon itsestäni sekä näkökulmistani muihin. Jokaisen voi luokitella johonkin lokeroon. Opin kyseenalaistamaan ja purkamaan tätä rakennelmaa, kertoo Hetzel.

Taiteentekijänä Hetzelillä on monia kiinnostuksen kohteita, joiden parissa työskennellessään hän hyödyntää dokumentaarista lähestymistapaa ja ottaa kantaa yhteiskunnallisiin kysymyksiin. All Inclusiven voisi katsoa ilmentävän tätä Hetzelin taiteellista monipuolisuutta.

All Inclusivea tehdessäni pääsin yhdistämään kaikki kiinnostuksen kohteeni (teatterin, musiikin, kuvataiteen, kuvanveiston, videon, tanssin) yhteen teokseen. Joskus ihmiset ovat sanoneet minulle, että pitää valita, pitää päättää ja erikoistua yhteen tiettyyn alaan voidakseen menestyä. Olen iloinen, etten kuunnellut näitä kommentteja – ja harjoitan ”tottelematonta” taidettani. Uskon taiteenlajien luovaan yhdistelyyn.

All Inclusiven lisäksi Hetzel on luonut installaatioesityksen nimeltä Mount Average (2020), joka pakottaa katsojan kohtaamaan omat ideologiansa. Hän on yksi electro-popyhtye Pentatonesin perustajista sekä parkourtila Schuldfabrikin luoja.

Hetzelin töitä on ollut esillä muun muassa Venetsian biennaalissa, ja niitä on tuotettu ja esitetty kansainvälisesti useampaan otteeseen.

All Inclusive esitetään Pakkahuoneella tiistaina 2.8. klo 19.00 sekä keskiviikkona 3.8. klo 16.00. Osta liput tästä.

 

Artikkeli on koostettu ensisijaisesti Julian Hetzelin haastattelun pohjalta. Lisäksi artikkelia kirjoittaessa on hyödynnetty All Inclusiven tuotantotahon CAMPOn lähettämiä materiaaleja, kuten Hetzelin biografiaa sekä Manuel Haezebrouckin tekemää haastattelua ohjaajasta.

Teksti: Idil Tekin

<< Takaisin