Tuutulauluja unettomille – Panu Savolaisen ja Eppu Nuotion teos väsyneille aikuisille
7.8.2025
”Uneksin paljon, nukun aika vähän. Välillä menee pitkiä aikoja etten näe unia ja sitten taas alkaa tiheiden unien aika. Kirjoitan unet ylös heti herättyäni.”
– Eppu Nuotio

Teatterikesän TelttaLabissa perjantai-iltana nähtävä Unesta uneen -konsertti on kuin iltasatu aikuisille, tuutulaulu väsyneille vanhemmille, painajaisia näkeville, unensa helposti unohtaville ja niille, jotka eivät millään jaksaisi herätä – ihan kaikenlaisille uneksijoille. Konsertin ovat luoneet säveltäjä Panu Savolaisen kolmihenkinen yhtye yhdessä kirjailija Eppu Nuotion kanssa. Esityksessä yhdistellään kerrontaa, runoutta ja tarinallisuutta sekä katkelmia unista, kokemuksia unitutkimuksesta, unettomuudesta sekä unien tulkintaa.
Vibrafonisti Panu Savolainen tunnetaan monipuolisena ja ilmaisuvoimaisena muusikkona, säveltäjänä ja yhtyeenjohtajana niin jazzin, klassisen kuin muunkin akustisen musiikin parissa. Kirjailija Eppu Nuotion laajaan tuotantoon kuuluu yli yhdeksänkymmenen kirjan lisäksi näytelmiä, kuunnelmia, musikaaleja, librettoja ja tv-ohjelmia, minkä lisäksi hän on mm. toiminut kertojana ja käsikirjoittajana orkestereille eri puolilla Suomea yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Teatterikesä esitti heille kysymyksiä Unesta uneen -teoksesta, unesta ja unettomuudesta.
Esityksenne on iltasatu ja tuutulaulu aikuisille. Mikä iltasatu tai tuutulaulu teille on omasta lapsuudesta jäänyt mieleen?
Eppu: ”Isäni kertoi minulle itse keksimiään tarinoita Kettukolon koulusta ja lauleskeli lauluja, jotka kertoivat päivän tapahtumista. Kaikissa Kettukolon koulun tarinoissa seikkaili kettu, jolla meni aina asiat pieleen, solmuun ja joka onnistui aina möhlimään kaiken. Samaistuin tuohon kettuun.”
Miten lähditte rakentamaan unenomaista äänimaailmaa esitykseenne?
Panu: ”Koko konsertti-idean tausta on siinä, että olen vuosien varrella erilaisten konserttien jälkeen saanut kuulla lukuisia kertoja yleisön edustajilta, kuinka vibrafonin ääni johdattelee unenomaisiin maailmoihin ja ehkä jopa nukahtamaan, mitä pidän hyvin positiivisena asiana. Näistä palautteista heräsi pikku hiljaa ajatus konsertista, jossa juuri näitä soundiominaisuuksia hyödynnettäisiin mahdollisimman paljon. Sanoisinkin, että unenomainen maailma syntyy nimenomaan vibrafonien, marimban ja kellopelin sävyjen hyödyntämisestä, eikä välttämättä niinkään itse sävellyksistä.”
Miten tällaisen teoksen yhdessä luominen on eronnut sooloteostenne luomisprosessista?
Panu: ”Omasta näkökulmastani tarinallisuus ja puheosuudet tuovat "normaaliin" konserttiin verrattuna ihanasti rakennetta. Erilaiset rajoitukset (täysin positiivisessa merkityksessä) useimmiten helpottavat kokonaisuuden miettimistä ja antavat vastakaikua omiin tekemisiin.”
Eppu, olet kirjoittanut paljon lastenkirjoja, jotka varmasti ovat toimineet myös iltasatuina. Miten tällaisen aikuisten iltasadun luominen ja kirjoittaminen eroaa lapsille kirjoittamisesta?
Eppu: ”Itse kirjoittamisprosessi ei kyllä eroa mitenkään, vain aihepiirin käsittely poikkeaa toisistaan. Voisin kirjoittaa lapsille kaikista näistä samoista aiheista, painajaisista, nukkumisen vaikeudesta, erilaisista nukkujista, muistoista ja unista.”
Tule kuuntelemaan ja rentoutumaan Unesta uneen -esityksen parissa perjantaina 8.8. klo 18!
Artikkelin koonnut: Elli Suomela