3.5.2016

Teatterikesässä etsitään tulevaisuuden suuntaviivoja

Tampereen Teatterikesä järjestetään 1.–7. elokuuta 48. kerran. Tämän kesän esityksistä festivaalin taiteellinen johtoryhmä – Mikko Roiha, Milja Sarkola ja Miko Jaakkola – kertoo näin: ”Vuonna 2016 kukaan ei osaa varmuudella sanoa mihin suuntaan pitäisi lähteä. Eksyksissä olemisen tunne tuntuu koskevan niin politiikkaa, taloutta kuin henkilökohtaista elämääkin. Teatterikesän Pääohjelmisto heijastelee tätä hämmennystä ja etsii kadonneita suuntaviivoja tulevaisuuden suhteen.”

Festivaalin Pääohjelmistossa on tänä vuonna 20 teatteriryhmää, joista kansainvälisiä on seitsemän. Esityksiä on kaikkiaan 41.

Todellisuuden kuvat

Pääohjelmistossa nähdään esityksiä, jotka käsittelevät tavalla tai toisella todellisuutta. Politiikkakollektiivin ja Ryhmäteatterin Eduskunta-trilogian päätösosa läpivalaisee poliittisia pelejä hyvinvointiyhteiskunnassamme. Susanna Kuparisen ohjaus on satiiri yhden totuuden maasta.

Aurinkoteatterin aikuisten satu, ajallisesti monikerroksinen musikaali Maa-Tuska pureutuu kulttuurin ja sivistyksen alasajoon metaforan kautta. Omaehtoisen esityksen ohjauksesta ja käsikirjoituksesta vastaa Juha Mustanoja.

Kansallisteatterin Onnellisuuden tasavalta on eurooppalaisten nykydramaatikkojen kärkeen lukeutuvan Martin Crimpin viiltävän ironinen tutkielma nykyihmisestä ja aikamme vapauden ehdoista. Teoksen on suomentanut ja ohjannut Minna Leino.

Saara Turusen Q-teatteriin käsikirjoittama ja ohjaama Tavallisuuden aave – kuvia kotimaasta puolestaan pohtii nimensä mukaisesti tavallisuutta ja sen tavoittelua, erilaisuuden pelkoa ja joukosta erottumisen kauhua. Esitys vie yhteiskunnalliset kysymykset suoraan perheen sisälle.

Neljä puheenvuoroa

Pääohjelmiston neljän puheenvuoron sarja puhuu jännitteistä, joita kiristynyt yhteiskunnallinen tilanne yhteisöille ja yksilöille aiheuttaa.

Noora Dadun Minun Palestiinani avaa tulenarkaa poliittista konfliktia henkilökohtaisen näkökulman kautta. Amerikkalainen koomikko-näyttelijä Desiree Burch taas kertoo komiikan keinoin yksilön kohtaamasta rasismista esityksessään Tar Baby.

Transforces-ryhmän ja ohjaaja Teemu Mäen dokumenttiteatteriesitys Transformations – otteita maskuliinisuuden sanakirjasta pureutuu sukupuolien moninaisuuden kysymyksiin.

Anna Paavilaisen sooloteos PLAY RAPE kertoo alistamisen ja sananvapauden tematiikasta. Omiin kokemuksiinsa pohjaten näyttelijä iskee teatteritaiteen ydinkysymyksiin.

Klassikot nyt

Pääohjelmistossa nähdään myös vahvoja klassikkotulkintoja. Reykjavikin kaupunginteatteri tuo festivaalille Anton Tšehovin ajattoman näytelmän, Lokin, jonka ohjauksesta vastaa kansainvälisesti arvostettu teatterintekijä Yana Ross.

Ohjaaja Igor Vuk Torbica on tarttunut serbilaisen työryhmänsä kanssa Heinrich von Kleistin klassikkoon Rikottu ruukku, jonka teemat, kuten korruptio ja valta-aseman väärinkäyttö, ovat yhä ajankohtaisia.

Koreografi ja tanssija Carl Knifin Svenska Teaterniin ohjaama Förvandlingen (Muodonmuutos) näyttää, miten Franz Kafkan absurdista novellista tehdään fyysisen teatterin keinoin taitava näyttämösovitus.

Jouko ja Juha Turkan 20 vuotta sitten kirjoittama näytelmä Rakkaita pettymyksiä rakkaudessa on puolestaan saanut ohjaaja Antti Mikkolan käsittelyssä rohkean sovituksen nykyaikaan. Seinäjoen kaupunginteatterin komedia on täynnä vimmaa ja kerroksia.

Riihimäen Teatterin ja Näyttämö 3T:n musiikkiteatteriesitys The Grimm Book of Horrors avaa uusia ovia Grimmin veljesten satumaailman kauhukellareihin.

Uuden sukupolven esitykset

Pääohjelmiston uuden sukupolven esitykset ehdottavat näkemyksiä uusiksi maailmankuviksi.

Ruusu Haarlan Taideyliopiston Tetterikorkeakoulun taiteellinen opinnäytetyö RUSKA – Rakkauden kuva on tragikomedia nuoresta naisesta, joka koittaa saada otteen omasta elämästään.

Tampereen yliopiston Teatterityön tutkinto-ohjelma Nätyn Hipsterit puolestaan kuljettaa matkalle kohti tuntemattoman kohtaamista ja yhdessätekemistä. Ohjauksesta vastaa teatterityön professori Pauliina Hulkko, ja esiintyjinä ovat keväällä Nätyltä valmistuvat opiskelijat.

Festivaalilla vierailee myös yksi Ruotsin maineikkaimmista lasten- ja nuortenteattereista, ung scen/öst. Rose Rose Rose on valloittava nuoren tytön kasvutarina, jonka kertoo kolme miesnäyttelijää.

Kansainväliset helmet

Sveitsiläisen Thom Luzin ohjaus When I Die – A Ghost Story with Music on voimakkaan musikaalinen ja tunnelmallinen teos, joka pohjautuu tositarinaan automaattisäveltäjä Rosemary Brownista. Islantilaisen Rebel Rebelin A Retrospective – Series of Novels Never Written sen sijaan tutkii, miten kirjallinen teos voidaan kääntää koreografian kielelle.

Kanadalainen koomikko-näyttelijä Haley McGee palaa festivaalille uudella esityksellään I’m Doing This for You. Sirkuksesta vastaa tänä vuonna Suomen kansainvälisin nykysirkusryhmä Race Horse Company. Toista kertaa Suomessa nähtävä Super Sunday on villimiessirkusta parhaimmillaan. Esitys tuotetaan yhteistyössä Circus Ruska Festivalin kanssa.

Pääohjelmiston liput ovat myynnissä tästä päivästä lähtien Lippupisteessä.

<< Takaisin

Teatterikesässä etsitään tulevaisuuden suuntaviivoja