Teatterikesä 2022 blogistien silmin

4.8.2022

Pääset tutustumaan Teatterikesän esityksiin ja festivaalitunnelmiin blogistien kirjoitusten kautta. Tällä sivulla voit seurata, minkälaisia ajatuksia esitykset ovat herättäneet ja mitä esityksiä teatterikansa suosittelee. Artikkelia päivitetään Teatterikesän edetessä.

 

AVAJAISET 2.8.

”Yli 500 hengen Tampereen Teatterikesän 2022 avajaisten moni-ikäinen keskellä arkipäivää Laikun lavalle rientänyt yleisö oli jälleen vilpitön todistus teatteritaiteen innostavuudesta.”

– Tarmo Virtanen: Lahen uutisia 3.8.2022

 

PÄÄOHJELMISTO

Arni Rajamäki ja työryhmä: Alku keskikohta loppu

”Teos sivaltelee ja repii palasiksi entiset luulomme taiteen muodoista ja käytänteistämme ja ottaa teatterin ytimen pohdiskeluun mukaansa. Komeaa ja tyhjentävää on Arni Rajamäen rooliteksti ja teatterianalyysin perinpohjaisuus.”

– Tarmo Virtanen: Lahen uutisia 3.8.2022

 

Red Nose Company: Frankenstein

”Loistavien näyttelijäntaitojen ja muusikkouden lisäksi herrat todellakin hanskaavat improvisoinnin jalon taidon.”

– Katri Leikola: Paljon Melua Teatterista 1.8.2022

”Tällaista lastenteatterin pitää olla, lasten ehdoilla toteutettua älykästä ja viisasta tekemistä maailmassa, jossa viisauden sijasta kaikenlaiset salaliittoteoriat ja inhimillinen typeryys leviävät nykyään kuin ruttotauti ikään.”

– Matti Saarela: Kielipuolen päiväkirja 2.8.2022

”Miten mä kehtaan avata teatterifestivaalini Red Nose Companyn Frankensteinilla, sehän on yli 5-vuotiaille, käväisi mielessä etukäteen. Turhaan. Yleisö oli selvästi aikuisvoittoista, ja kuten aina, lapsikatsojat antoivat suloisen mausteen esitykselle Hällässä.”

– Heljä Vasara: Tampester Teatro 3.8.2022

”Red Nose Companyn omaperäinen, valloittava teatterimuoto on parasta osallistavaa, sympaattista ja hauskaa teatteria, jossa esikoululaiset, ikinuoret yhdeksääkymppiä lähenevät ja kaikki ikäluokat siltä väliltä hullaantuvat mukaan, nauramaan, eläytymään, omin spontaanein voimin reagoimaan ja nauttimaan teatterin atmosfääristä ja loistavasta, unohtumattomasta tarinallisuudesta.”

– Tarmo Virtanen: Lahen uutisia 3.8.2022

 

Julian Hetzel: All Inclusive

”Huippulaatuisen videokuvatekniikallinen esitys tuo vaikuttavasti esille, miten väkivaltaa ja kärsimystä voidaan estetisoida, teoksia monistaa ja levittää vapaasti ympäri maailman.”

– Tarmo Virtanen: Lahen uutisia 3.8.2022

 

KOM-teatteri: Lou Salomé

”Lou Salomén näyttämäkuvat olivat upeita. Niistä syntyi helposti katsojan mielessä oma tarinansa ennen kuin ensimmäistäkään vuorosanaa oli vaihdettu.”

– Matti Saarela: Kielipuolen päiväkirja 3.8.2022

”Kom-teatterin hersyvässä näytelmässä Vilma Melasniemi esitti Saloméa jotenkin hyvin herkästi ja luonnollisesti.”

– Heidi Mäkinen: Ei saa mennä ulos saunaiholla 3.8.2022

 

Vaara-kollektiivi: Näyttelijän kuolema

”Teatteri on yhteisön taidetta ja keskiviikkona Tampereen teatterikesässä oli mahdollisuus katsoa, miten tämän yhteisön vuorovaikutussuhteet toimivat taiteilijoiden omasta näkökulmasta.”

– Matti Saarela: Kielipuolen päiväkirja 4.8.2022

"Näyttelijän kuolema on nerokkaasti rakennettu. Ei tarvitse olla ammatikseen näyttämöllä joutuakseen tämän esityksen imuun."

– Heljä Vasara: Tampester Teatro 5.8.2022

 

RovaniemenTeatteri – Lapin Alueteatteri: Lempi

"Itse esitys sisällöltään, ohjaukseltaan, näyttelijätyöltään lappilaiselta näyttämövisualisoinniltaan muodostui Teatterikesän täystunnelmaiseksi aikamme esittävän puheteatterin suomalaiseksi teatteritapausyllätykseksi."

– Tarmo Virtanen: Lahen uutisia 4.8.2022

 

Helsingin Kaupunginteatteri: Bolla

"Esityksestä kasvaa yksi aikakautemme koskettavimmista kahden ihmisen sodat, rodut, sukupuolet ylittävä rakkauden kaipuun ylistyslaulu."

– Tarmo Virtanen: Lahen uutisia 4.8.2022

"Milja Sarkola on ohjaajana tehnyt hyvää työtä. Mikko Kauppilan Miloš oli hieno! Rakastan hänen näyttelijäntyötään."

– Heidi Mäkinen: Ei saa mennä ulos saunaiholla 4.8.2022 

 

Q-teatteri: Eriopis

"Teatteriesityksenä teos vangitsi ainakin minut äärimmäisen loputtomissa, muodoltaan mielikuvituksellisissa impulsseissa, visuaalisissa näyttämökuvissa, miniatyyrisissä lavastusrakennelmissa ja niiden mittasuhteissa, taitavasti muuntautuvissa livevideoissa, pähkähauskoissa ihmisäänitaajuusmuunnoksissa, hoputtavassa rytmissä ja kelponäyttelijöittensä hahmotöiden kurinalaisuudessa, horjahtamattomassa tyylikkyydessä sekä ennen kaikkea yhteisilmaisunsa tarkkuudessa ja  neljäjäsenisen ensemblensä millintarkassa ajoituksessa ja hurmaavassa yhteisilmaisussa."

– Tarmo Virtanen: Lahen uutisia 4.8.2022

 

4 Floors of Whores: niXXXavuori

"Se oli heittäytymistä, joka sai katsojankin haukkomaan henkeään silkasta myötäelämisestä. Kohtauksessa mentiin iholle asti."

– Matti Saarela: Kielipuolen päiväkirja 5.8.2022

 

Vivarium Studio: Farm Fatale

"Esitys oli melko hitaasti käynnistyttävä, mutta kun variksenpelättimien maailmaan pääsi, sieltä ei olisi halunnut pois. Liikutuin ja huvituin."

– Heidi Mäkinen: Ei saa mennä ulos saunaiholla 6.8.2022

"Ihmetellä täytyy pikemmin sitä, miten täysillä näyttelijät maskeineen OLIVAT variksenpelättimiä, tuhisivat ja ähisivät, osin yhtenäisellä sohivalla ja tököttävällä elekielellä, osin täysin omia persooniaan, omintakeisilla keinotekoisilla äänillä."

– Heljä Vasara: Tampester Teatro 6.8.2022

 

Suomen Kansallisteatteri: Sokea piste

"Sokean pisteen karnevalistinen huumori toimi edelleen."

– Matti Saarela: Kielipuolen päiväkirja 6.8.2022

 

La Veronal: Pasionaria

"Tampere-talossa lauantaina esitetty Pasionaria vakuutti ainakin minut siitä, että Barcelonasta käsin maailmanvalloitukselle lähtenyt, koreografi Marcus Moraun ympärille syntynyt taiteilijayhteisö La Veronal edustaa nykytanssin osalta parasta, mitä maailmalta löytyy."

– Matti Saarela: Kielipuolen päiväkirja 7.8.2022

 

TELTTALAB

Teatteri Vanha Juko: Miksi ihmisellä ei ole häntää?

"Musiikkia ja laulua, runonlausuntaa, sketsejä, lasten tiedekysymyksiä vastauksineen, dramatisoituja kohtauksia, kuplettilaulua ja vaikka mitä."

– Katri Leikola: Paljon Melua Teatterista 2.8.2022

<< Takaisin