10.8.2017

Tampereen Teatterikesä blogistien näkökulmasta

Pääset tutustumaan Teatterikesän esityksiin ja lukemaan festaritunnelmia myös blogistien arvioiden kautta. Seuraa tällä sivulla, minkälaisia ajatuksia Teatterikesä ja sen esitykset ovat herättäneet. 

 

AVAJAISET 8.8.

Lue Tarmo Virtasen tiivistys Teatterikesän avajaisista.
Tarmo Virtanen: Lahen uutisia 

 

PÄÄOHJELMISTO

Belarus Free Theatre: Burning Doors

"Vavahduttavinta esityksessä oli kuitenkin tajuta, miten yksin ovat myös ne, joilla on rohkeutta avata suunsa ja vastustaa Putinin Venäjän nomenklatuuran harjoittamaa sortoa vastaan."
– Matti Saarela: Kielipuolen päiväkirja

" Loputtomasti jatkuva mielikuvituksellisesti estetisoitu väkivalta on piinaavaa, sen ilmaisumuodot kekseliäitä."
– Katri Kekäläinen: Huminaa - kriittisiä kirjoituksia esittävästä taiteesta

"Näyttelijät näyttivät aktiiviurheilijoilta, keikkuivat köysissä ja tappelivat itsensä hikeen."
– Heidi Mäkinen: Ei saa mennä ulos saunaiholla

Miet Warlop: Fruits of Labor

”Tampereen Teatterikesän taiteellinen johto on löytänyt esityksessä todellisen helmen aloittamaan festivaalin pääohjelmiston. – – esitys on kuin jäävuori. Pinnan päällä toteutukseltaan lähes täydellisen ja nauruhermoja kutittavan toteutuksen alta löytyy mielikuvitusta ruokkivia kerroksia lähes loputon määrä.”
– Matti Saarela: Kielipuolen päiväkirja 

”Lavalla heiluu kolme taitavaa, musikaalista nuorta miestä, roudari ja yksi nainen. Paukutetaan rumpuja, joita on monta, niitä soitetaan katosta tippuvalla vedellä, rumpupalikoilla ja ties millä, sähkökitaraa vingutetaan jousella – – Keltaisen nestekaaren alla mies laulaa rakkauslaulua. Kuulostaa kummalliselta vaikka eihän siinä mitään kummallista ole."
– Heidi Mäkinen: Ei saa mennä ulos saunaiholla

HYPE-kollektiivi: Father Fucker

”Kellariteatterin hämärässä kaksi näyttelijää makaa alusvaatteissaan keskellä suolia, verisuonia ja kaikenlaisia tunnistamattomia sisäelimiä. Taustalla puhkuvat valtavat keuhkot. Pian paljastuu, että on päästy muotisuunnittelija Gianne Versacen sisuskaluihin, jossa hänen tyttärensä huippumallit Liv ja Claudia katsovat televisio-ohjelmia ja syövät irtokarkkia, kertovat tiedotusvälineille seksielämästään ja vaikuttavat yksinäisiltä ja haavoittuvilta.”
– Heidi Mäkinen: Ei saa mennä ulos saunaiholla

”Mellerin näytelmän aihe on tärkeä ja koskettava. Täällä maailmassa vaeltaa luvuton määrä lapsia ja aikuisia, joiden isät on vienyt työhulluus, päihteet tai kuolema.”
– Matti Saarela: Kielipuolen päiväkirja

Svenska Teatern: Peggy Pickit ser Guds ansikte

"– – tässä ihmisten ajatukset, keittiössä vaihdetut salaisuudet ja alitajunta purskahtavat sanoiksi. Välillä näytelmää rikotaan niin, että miettii kuuluuko tämä esitykseen vai pitäisikö huolestua. Näyttelijät katsovat itseään ja toisiaan myös ikäänkuin ulkopuolelta."
– Heidi Mäkinen: Ei saa mennä ulos saunaiholla

Aura of Puppets & TEHDAS Teatteri: Romeo ja Julia

"Nukkien toimivuus, niiden liikuttajien huippuharjaantunut taitavuus, satojen nukkien ilmeiden merkitsevä koomisuus, yhdistynyt nukettajien ja nukkien ele- ja puhekieli ja uusiutunut yhteisreplikointi, – – ekstrana räävitön ja kontrolloimattoman härski nykypuhehuuto kaiken ymmärtääksemme ja kuullaksemme välittävät koko maailmamme toisenlaiseksi. Vaan silti tarinaa tuosta ikitotuudesta Romeosta ja Juliasta, kahden nuoren ensirakastuneen toistensa saavuttamattomuudesta ei enää koskettavammin voisi tulkita ja ymmärtää."
– Tarmo Virtanen: Lahen uutisia

AurinkoteatterI: Saalistajat

"Nämä ihmisreppanat ovat jollain tapaa kesyttömän luonnon viimeinen linnake. Mutta mitä niille pitäisi tehdä? Terapoida lisää, lääkitä vai sulkea laitokseen? Vai odottaa kunnes evoluutio hoitaa hommansa ja lauma kuolee omaan sisäsiiittoisuuteensa, mahdottomuuteensa tai vain juo itsensä hengiltä?"
– Katri Leikola: Paljon melua teatterista

"Jotakin liian todentuntuista tästä viimeisellä rannalla tapahtuvasta esityksestä meille kaikille degeneroituneille ihmispoloille kuoriutuu."
– Tarmo Virtanen: Lahen uutisia 

Lehmuskallio & työryhmä: Sivuhenkilöt

"Sivuhenkilöt on hyvin melankolinen näytelmä. Se ei ole täysin huumorintajuton, mutta huumorikin löytyy äkkivääristä ja tragikoomisista hetkistä. Näytelmän maailmankuva ei ehkä ole täysin lohduton, mutta piristäväksi sitä ei voi luonnehtia – paitsi taiteellisena kokemuksena."
– Tuukka Hämäläinen: Obskuuri.net

"Sivuhenkilöt on hyvin surrealistinen esitys. Yhtään ei osaa ennakoida mitä seuraavaksi tapahtuu, koska se voi olla aivan mitä tahansa. Ihmiset käyttäytyvät kuin vailla järkeä, vaikka on kaikilla joku agenda. Jokaisella omansa."
– – Katri Leikola: Paljon melua teatterista

Turun Kaupunginteatteri: Tom of Finland

”Biisit saivat itkemään, nauramaan, pakahtumaan. – – Lopussa taputuksista ja huutomyrskystä ei meinannut tulla loppua millään. Aika moni katsomossa osoitti suosiotaan myös seisten. Mä en olisi halunnut esityksen loppuvan ikinä koskaan. Lopulta vaan oli pakko kuivata silmät ja suunnata kotiin.”
– Katri Leikola: Paljon melua teatterista

Kuopion kaupunginteatteri & Tanssiteatteri Minimi: Vaimoni, Casanova

"Mietin tämän nähtyäni vanhenemiseen liittyviä kysymyksiä; kuka saa tuntea himoa ja halua ja kuka ei. Kyllikki haluaa elää ja kokea, tuntea intohimon aallot, eikä olla vain miehensä seksiorja. – – En oikein tiedä ketä tässä pitäisi sääliä. Onneksi esitys on niin hulvaton ja hersyvä että se huumori auttaa kipeisiinkin asioihin."
– Katri Leikola: Paljon melua teatterista

"Mikä onkaan hupaisampi näytelmän aihe kuin teatterin tekemisen esittäminen näyttämöllä varsinkin kun näytelmästä ei tahdo tulla mitään. Toinen takuuvarma aihe on tietenkin seksi."
– Heidi Mäkinen: Ei saa mennä ulos saunaiholla

Ontroerend Goed: World Without Us

"Alexander Devriendtin ohjaama monologi on vaikuttava kokemus, joka tuntuu paljon pidemmältä kuin se on muuttumatta missään kohtaa tylsäksi. Itse esitys kestää reilun tunnin, mutta sen aikana ehtii elää tuhansia vuosia ja kulkea koko inhimillisen tunneskaalan laidasta laitaan. Esityksenä World Without Us on myös osoitus siitä, millainen voima yksinkertaisella idealla ja toteutuksella voi parhaimmillaan olla."
– Tuukka Hämäläinen: Obskuuri.net

"Ajatusleikki on kiehtova. – – Siinä vaiheessa kun sähköt loppuvat, varavoimat on käytetty ja viimeinenkin akku tyhjenee, tulee pimeys. Ja hiljaisuus, kun ilmastoinnit ja muut lakkaavat humisevasta."
– Katri Leikola: Paljon melua teatterista

Lumor Teater: People Respect Me Now

" Usein hahmojen arkipäiväinen koomisuus tuo kouriintuntuvaa kontrastia aiheen kamaluuteen. Esitys ei tyhjennä aihettaan eikä tarjoa vastauksia, mutta muistuttaa, että totuus sijaitsee jossakin eri näkökulmien keskellä."
– Katri Kekäläinen: Huminaa - kriittisiä kirjoituksia esittävästä taiteesta

= = = = = = = = = =

OHJELMATELTTA

Puntti Valtonen ja Safka Pekkonen: Kasvonsa menettänyt mies

”Vereslihaisen koskettava sairaskertomusdokumentti kertoo toimittaja Kimmo Oksasen piilossa pysyneen herpesviruksen uudelleen aktivoitumisesta vuonna 2008. Sama virus iski Oksasen ihoon jo nuorena ja vei sairaalaan. Silloin hän selvisi ehjin nahoin, nyt oli mennä henki bakteerin tunkeutuessa syvälle ihoon ja tuhotessa sen kudokset ja vaurioittaessa kasvot pysyvästi muodottomiksi ja tunnistamattomiksi. Sympaattisista kasvoista sairaus muotoili hirviömuumion kasvot.” 
– Tarmo Virtanen: Lahen uutisia

<< Takaisin

Tampereen Teatterikesä blogistien näkökulmasta