1.7.2019

”Siinä, missä ymmärrys loppuu, Milo Raun teatteri alkaa.”

(”Where understanding ends is where Milo Rau’s theatre work begins.” – Neue Zürcher Zeitung)

 

Milo Rau on sveitsiläissyntyinen ohjaaja ja kirjailija, joka tunnetaan parhaiten vuonna 2007 perustamastaan ryhmästä International Institute of Political Murder (IIPM). Vuonna 2018 hän aloitti belgialaisen NTGent-teatterin taiteellisena johtajana. Yhdeksi aikamme vaikutusvaltaisimmaksi ohjaajaksi tituleerattu Rau on opiskellut sosiologiaa, germaanisia ja romaanisia kieliä sekä kirjallisuutta niin Pariisissa, Berliinissä kuin Zürichissa. Vuonna 2018 hänelle myönnettiin European Theatre Prize sekä vuonna 2019 Lundin yliopiston teatterilaitoksen ensimmäinen kunniatohtorin arvonimi.

Raun ohjaus La Reprise. Histoire(s) du théâtre (I) on yksi tämän vuoden Teatterikesän suurista kansainvälisistä teoksista. Teatterikesän pääohjelmiston läpäisee yhteisöllinen vaade aikamme syvien konfliktien ratkaisemiseksi, ja myös Rau on todennut, että ”siinä, missä politiikka ja kansainväliset instituutiot epäonnistuvat jakamaan oikeutta, taiteen on astuttava esiin.”

Teoksessaan Rau rakentaa uudelleen vuonna 2012 Belgian Liègessä tapahtuneen nuoren miehen murhan. Vuoden 2018 Festival d’Avignonissa näytelmä nousi festivaalin puhutuimmaksi esitykseksi. The New York Timesin (19.7.2018) mukaan ”todellinen murha muutettiin monikerroksiseksi, huolitelluksi teatteriksi.” The Guardianissa (11.7.2018) näytelmän todettiin olevan äärimmilleen hiottu, kristallinkirkas, vetoava ja lumoava teos”, aiheen rajuudesta huolimatta.

La Reprise on ensimmäinen, joka noudattaa pyrkimystä kollektiiviseen teatterin tekemiseen Ghent Manifesto -nimisen sääntökokoelman mukaisesti. Toukokuussa 2018 Raun julkistama ”nykyteatterin kymmeneksi käskyksi” kutsuttu sääntökokoelma tähtää demokraattiseen teatterin tekemiseen. Sen tavoitteena on herättää teatterintekijät huomaamaan kirjoittamattomia sääntöjä, jotka rajoittavat taiteellista vapautta sekä tekijöiden ja teosten monimuotoisuutta.

Raulle tosielämän traumaattisten tapahtumien uudelleenrakentamisen tavoitteena ei ole provokatiivisuus, vaan totuuden ja vaikeiden aiheiden asettaminen mikroskoopin alle. Ohjaaja pyrkii esitysten taustatutkimuksen myötä kunnioittamaan ja antamaan arvoa niille, jotka ovat joutuneet osallisiksi traumaattisista tosielämän tapahtumista. Samalla hänen teoksensa ovat usein tutkielmia itse teatterin tekemisestä sekä todellisuuden ja esittämisen välisestä suhteesta – niin myös La Reprise.

Vaikka Rau pyrkiikin työssään uudistamaan teatterin traditioita perin pohjin, hän myös hyödyntää tinkimättömästi näyttämön myyttistä tasoa. Myös La Reprise -esityksessä teatterin ikiaikainen suhde tragediaan sekä avautuu että sulkeutuu lopussa herkällä ja odottamattomalla tavalla – joka on koettava itse paikan päällä.

 

Yksi vuoden 2018 parhaista esityksistä – The New York Times

 

 

La Reprise. Histoire(s) du théâtre (I)

TTT Suuri näyttämö

La 10.8 klo 20
Su 11.8. klo 13

Liput 42 / 38 €, opiskelijat 22 € Teatterikesä & 45,50 / 41,50 €, opiskelijat 24,50 € Lippupiste

Kesto 1h 40min

Ikäsuositus 16+

Esityskieli ranska ja flaami, tekstitys suomeksi ja englanniksi

Lisätietoja esityksistä ja lipuista täältä.


 

Teksti koostettu seuraavien lähteiden pohjalta

Alex Marshall. Is Milo Rau Really the Most Controversial Director in Theatre? The New York Times. 3.10.2018: https://www.nytimes.com/2018/10/03/theater/milo-rau-ntgent-controversy.html

Andrew Todd. Avignon festival review – shock, awe and 10 hours of Don DeLillo. The Guardian, 11.7.2018: https://www.theguardian.com/stage/2018/jul/11/avignon-festival-review-10-hours-of-don-delillo

International Institute of Political Murder. About IIPM: http://international-institute.de/en/about-iipm-2/

Laura Cappelle. At Avignon Festival, Lots of Imagination on Show, but Few Women. The New York Times. 19.7.2018: https://www.nytimes.com/2018/07/19/theater/france-avignon-festival-theater.html

Laura Cappelle. Sex, sheep and terror: the scandalous theatre of Milo Rau. The Guardian. 8.10.2018: https://www.theguardian.com/stage/2018/oct/08/sex-sheep-and-terror-theatre-milo-rau-lam-gods

Matt Wolf, Laura Cappelle, A.J. Goldman: Best (and Worst) Theatre in Europe in 2018. The New York Times. 20.12.2018: https://www.nytimes.com/2018/12/20/theater/best-theater-europe-2018.html

NTGent. Ghent Manifesto: https://www.ntgent.be/en/manifest

NTGent. Milo Rau: https://www.ntgent.be/en/ensemble/milo-rau

 

Teksti: Salla Hokkanen

<< Takaisin

”Siinä, missä ymmärrys loppuu, Milo Raun teatteri alkaa.”