2.8.2019

Ohjelmateltan ensimmäiset 20 vuotta

Elokuun 5. päivä Tampereen Keskustorille nousee jo 20. kerran Tampereen Teatterikesän yksi näkyvimmistä rakennelmista – Ohjelmateltta. Ohjelmiston suunnittelusta on kaikkien näiden vuosien ajan vastannut myös Suomen Kesäteatterin tuottajana työskentelevä Mervi Paavilainen.

 

Tampereen ensimmäinen klubiteatteri

Vuonna 1998 Teatterikesä juhli 30-vuotista taivaltaan. Samaan aikaan järjestettiin myös Pohjoismaiset Teatteripäivät, minkä johdosta syntyi tarve kansainväliselle klubille. Klubi oli menestys ja sen toimintaa päätettiin jatkaa kesällä 1999. Silloin syntyi Kesäklubi Frenckell – Teltan esiaste, vaikka telttarakenteista ei ollut vielä tietoakaan. Kesäklubilla juhlinta jatkui aamukolmeen asti Teatteri Frenckellin sisäpihalla. Seuraavana vuonna klubi siirtyi Keskustorille ja sai katokseen yhä käytössä olevan punavalkoisen telttakankaan. Myös kaikkia ohikulkijoita auttava infopiste rakentui Teltan edustalle samana kesänä.

Vastaavanlaisia konsepteja oli Suomessa siihen aikaan vähän. Paavilainen kertoo olevansa onnekas, koska hän sai ainutlaatuisessa ympäristössä yhdistellä musiikkia, teatteria ja tanssia ja saattaa yleisön eteen sellaisia esityksiä, jotka eivät sopineet perinteiseen teatteritilaan.

Ohjelmateltan esimerkkiä on Tampereella seurattu, ja nykyään klubiteatteriesityksiä voi nähdä kulttuuriravintola Kivessä, Tampereen Työväen Teatterin Klubilla ja Sketsiteatteri Palatsissa.

 

Nonstoppia ja juontajia

Ennen suuria ulkotilan avajaismenoja Teatterikesäviikon avajaiset järjestettiin Ohjelmateltassa nimellä Nysse on alkanu. Samoin erilaiset keskustelutilaisuudet ja seminaarit värittivät Teltan ohjelmistoa, ja jokaista iltaa isännöi tai emännöi juontaja.

Alkuvuosina Teltassa nähtiin myös paljon tanssiesityksiä, olihan Teltan slogankin silloin ”Korot kattoon!”. Tanssiesitykset ovat pitkälti jääneet pois lavan pienen koon vuoksi, sillä ohjelmistosuunnittelussa on mietittävä tarkkaan myös turvallisuustekijät. Vuoteen 2008 asti Teltan ohjelmistoon kuuluivat myös koko perheen iltapäivät, joissa nähtiin toinen toistaan ihastuttavampia lapsille suunnattuja esityksiä.

Vuoteen 2005 asti Teltassa oli käytössä kokoillan liput. Tällöin katsojat saattoivat poistua pitkäksikin toviksi esityspaikalta ja palata sitten saman lipun turvin takaisin. Käytännöstä aiheutui tietynlaisia haasteita. Meno yltyi suhteellisen vauhdikkaaksi, kun osa katsojista suhtautui Telttaan kuin mihin tahansa baariin tai terassiin, eikä välttämättä keskittynyt esityksiin.

Asiakkaiden puheen voimakkuus kohosi ja kilpaili esitysten kanssa, mikä vei energiaa esiintyjiltä ja häiritsi niitä katsojia, jotka yrittivät nauttia näytöksestä. Päivälipuista päätettiin siis luopua ja tilalle tuotiin esityskohtaiset liput.

– Näin upeat taiteilijat saavat esiintymisrauhan, kertoo Paavilainen.

Telttaan saatiin muutoksella tietynlaista teatterisalihenkeä – juomien siemailu oli kuitenkin edelleen sallittua. Samalla sai nauttia tietysti Teltan erityislaatuisesta tunnelmasta.

 

Teltan tunnelma

Paavilainen kuvailee Teltan henkeä ainutlaatuiseksi. Teltan tunnelma ja sisustus ei ole muuttunut koko sen historian aikana. Maailma ympärillä muuttuu, mutta Teltta on aina tuttu ja turvallinen.

Kun Telttaan astuu, ensimmäisenä katse kiinnittyy keltaisiin pöytäliinoihin ja auringonkukkiin viinipulloissa ja suurissa ämpäreissä. Paavilainen muistelee, kuinka yhtenä vuonna Teltalle tilattiin vahingossa keltaisten pöytäliinojen tilalle valkoiset. Tilanne onneksi saatiin korjattua ja Paavilaiselle niin rakas tunnelma säilyi juuri sellaisena kuin piti.

Paavilaisen mukaan Teltassa halaillaan paljon. Ihmiset ovat lähellä toisiaan ja esiintyjät ovat lähellä yleisöä. Paavilainen kertoo tavanneensa elämänsä suurimpia taiteilijoita juuri Ohjelmateltassa. Hän on sekä itkenyt että nauranut sanoinkuvaamattoman paljon.

– Sitä tunnelmaa ei voi korvata mikään, summaa Paavilainen.

 

Ohjelmistosuunnittelun taikaa

Paavilainen on aina rakastanut Teltan esiintyjiä, mikä on yksi syy siihen, että esiintyjät palaavat takaisin Ohjelmateltalle useita kertoja. Paavilaisesta on myös tärkeää kunnioittaa yleisön toiveita ja suunnitella ohjelmisto heitä kuunnellen. Toki välillä yleisölle pitää tarjota jotain tuoretta ja ravistelevaa.

– Joka vuosi kokeillaan jotain uutta! kertoo Paavilainen.

Paavilaiselle on tärkeää saada mahdollisimman laadukkaita ja vaihtelevia esityksiä Teltan ohjelmistoon. Hän pyrkii myös etsimään esiintyjiä, joista suuri yleisö ei ole vielä tietoinen. Toki Teltan esiintyjissä on joka vuosi myös yleisesti tunnettuja taiteilijoita.

 

Ohjelmateltta 2019

Paavilaisen mielestä tämän vuoden festivaaliviikosta on tulossa todella hieno kokonaisuus, josta hän nostaa esiin Pinja Hahtolan Eino Leinon eksät ja Natalil Lintalan Kulissit kaatuu -esityksen. Paavilainen haluaa, että konserttien lisäksi teltta tarjoaa myös teatterillisempia esityksiä.

Edellä mainittujen lisäksi hän mainitsee aiemmin Teltalla esiintyneen Aino Vennan, jonka ääni maadoittaa mukavasti elokuisessa illassa, ja fado-laulut, joihin on otettu mukaan Kirsi Poutasen karjalaista perimää.

Paavilainen on tärkeä osa Ohjelmatelttaa, vaikka häntä ei enää työn touhussa Teltalla nähdäkään. Joka vuosi hän kuitenkin pyrkii pääsemään Teltalle, jotta pystyy tapaamaan kaikki esiintyjät.

Ohjelmateltta on esiintyjille ja yleisölle paikka, jonne on helppo tulla. Siellä tuntee itsensä rakastetuksi ja arvostetuksi, oli sitten esiintyjä, katsoja tai työntekijä.

 


 

Ohjelmateltta

Tampereen keskustori ti 6.8. – la 10.8.


 


 


 

Teksti: Fanniina Tuomola

 

<< Takaisin

Ohjelmateltan ensimmäiset 20 vuotta