5.8.2016

Herkkä ontuvuus on vahvuus

 

Tampereen yliopiston Teatterityön tutkinto-ohjelman Nätyn esityksessä Hipsterit elämää käsitellään "lempeästi, herkästi ja henkilökohtaisesti". Avainajatuksia ovat itsetutkiskelu sekä omien pelkojen ja tulevaisuuden huolien avaaminen, kertoo esityksen dramaturgi ja ohjaaja Pauliina Hulkko.

Nätyn esitys lähti ajatuksesta tehdä yhdessä tänä keväänä valmistuneiden opiskelijoiden – nyt jo valmiiden näyttelijöiden – kanssa esitys, jossa tulee esille jokaisen esiintyjän oma taiteellinen ajattelu, eli “näyttämödramaturgia”, ja joka vie eteenpäin heidän henkilökohtaista näyttelijyyttään.

Samalla Hulkko halusi saada yleisön osalliseksi ja yhdessä näyttelijöiden kanssa avaamaan omia pelkojaan ja tulevaisuuden huoliaan – sekä saada lavalle kitaraorkesterin ja seikkailla hieman Teatterimontun tiloissa. Lopputuloksena on matka hipstereiden ja hippojen muinaistaruihin, mystiikkaa tihkuvaa tekstintulkintaa sekä työpajoja otsikoin "Rento luovuuspaja", "Hekoteko" ja "Turvapaikka".

Taiteellisen johdon jäsen Milja Sarkola kuvaili tiedotustilaisuudessa, että esitys kutsuu katsojaa osallistumaan ilman, että hän on kenenkään katseen alla. Hulkon ja työryhmän tavoite ei olekaan osallistaa tai terapisoida vaan tehdä yhdessä. Tällöin kokonaisuus saa olla tutkailevaa ja jopa paikoin ontuvaa: "Mielestäni juuri näyttelijän heikkous, vamma tai poikkeavuus on hyvin mielenkiintoista".

Inhimillisyyden, erehtymisen ja herkkyyden osoittaminen saa yleisön vapautumaan, ja myös itse ohjaajan: "Saatan itsekin siellä porailla – kuten Tampereella on tapana sanoa".

 

– Maiju Mäkipörhölä

<< Takaisin

Herkkä ontuvuus on vahvuus