22.7.2019

Demokratiaa, ämpäreitä ja suomalaista musiikkiteatteria

Suomalaisen Musiikkiteatterin Klubi sai alkunsa Helsingissä toimivassa musiikkiteatteri Kapsäkissä keväällä 2019, jolloin sitä esitettiin neljän konsertin sarjana. Klubin alullepanijat ovat kapellimestari Eeva Kontu sekä uuteen musiikkiteatteriin erikoistunut ensemble Musiikkiteatteri NYT.

Klubi sai Helsingissä innostuneen vastaanoton ja yleisöä riitti. Teatterikesän Ohjelmateltan konsertissa kuullaan kevään konserttisarjan parhaita paloja uudelleen dramatisoituna kokonaisuutena. Yleisölle esitellään laajasti musiikkiteatterin suomalaista historiaa ja alaa kehittäneiden säveltäjien tuotantoa.

Informatiivisuuden lisäksi esitys viihdyttää. Luvassa onkin vauhdikkaita siirtymiä tunnelmasta toiseen, rockista teatterilauluihin ja kuoro-osuuksista huikeisiin sooloihin. Konsertti kuljettaa yleisön musiikkiteatterihistoriamme läpi Lapualaisoopperasta viimeaikaisiin esityksiin, kuten Tom of Finland. Konsertti huipentuu tulevaisuuskatsaukseen, jossa illan emännät ja isännät esittävät otteita tulevista teoksistaan.
 

Musiikkiteatteri NYT – kuusihenkinen teatteriperhe

Musiikkiteatteri NYT muodostuu kuudesta Lahden ammattikorkeakoulun musiikkiteatterin koulutusohjelmasta valmistuneesta rautaisesta ammattilaisesta. Petteri Hautala, Linda Hämäläinen, Anni Kajos, Panu Kangas, Petri Knuuttila ja Sini Koivuniemi ovat olleet ystäviä jo kauan ennen ryhmän perustamista, mikä on luonut vahvan luottamuksen ryhmän sisälle. Ryhmäläisiä yhdistää Kankaan mukaan voimakas halu tehdä uutta ja ajankohtaista musiikkiteatteria.

Kangas kuvailee Musiikkiteatteri NYTin jäseniä intohimoiseksi, ammattitaitoiseksi ja vauhdikkaaksi jengiksi.

– Meillä on tosi hyvä yhteishenki ja aina hauskaa yhdessä, semmoinen kuusihenkinen teatteriperhe!

Musiikkiteatteri NYTin tapa tehdä esityksiä on hyvin ominaislaatuinen. Usein päävastuun valmistuvasta esityksestä ottaa ohjaaja, vaikka kyseessä olisikin työryhmälähtöisesti toteutettava käsikirjoitus- ja sävellystyö. Musiikkiteatteri NYT kuitenkin tekee kaikki päätökset ja kantaa vastuun demokraattisesti. Käsikirjoitukset, sävellykset, markkinointimateriaali ja jopa ohjaus toteutetaan yhdessä kuuden jäsenen voimin.

Työtavassa on myös haasteensa, sillä ryhmän jäsenet ovat keskenään hyvin erilaisia. Keskusteluja käydään siis paljon, jotta kaikkia tyydyttävä kompromissi löydetään. Kankaan mukaan demokraattinen toimintatapa on kuitenkin uskomaton rikkaus.

– Esityksistämme muodostuu kuuden ammattilaisen näkemyksistä kiteytyvä fuusio, jolloin se puhuttelee monipuolisesti erilaisia katsojia.
 

Lauluja sähköpotkulaudoista

Musiikkiteatteri NYT tekee musikaalikappaleita ajankohtaisista ja nuoria kiinnostavista aiheista.

– Ei tarvitse kuin avata silmänsä ja tarkkailla hetki ympäristöään, niin aiheita löytyy vaikka kuinka paljon! kertoo Kangas.

Kankaan mielestä hyvä biisi voi syntyä esimerkiksi sähköpotkulaudoista ja niiden vaaroista. Myös taloudellinen eriarvoisuus ja tuloerot ovat nykypäivänä puhututtava aihe, jonka käsitteleminen vaatisi kokonaisen musikaalin alustakseen.

– Kun vain aika riittäisi kaikkien ideoiden säveltämiseen, harmittelee Kangas.
 

Suomalaisen musiikkiteatterin nykytila

Kankaan mukaan suomalaisessa musiikkiteatterissa on paljon potentiaalia, koska teatterikentältä löytyy runsaasti nuoria tekijöitä, joilla on visiota ja tahtoa luoda itsensä näköistä musiikkiteatteria.

Kangas uskoo, että maamme musiikkiteatterin kehityksen avainroolissa on koulutus. Musiikkiteatteri on niin monimuotoinen ja kokonaisvaltainen taidemuoto, että se vaatii onnistuakseen erityistä perehtymistä. Koulutuslinjat tuovat myös ihmiset yhteen vaihtamaan ajatuksia ja luomaan uusia ideoita. Nykyään Suomen ainoa monivuotinen musiikkiteatterin koulutusohjelma löytyy Tampereen ammattikorkeakoulusta.

Kangas myöntää myös kulttuurin rahoituksen rakenteissa olevan tietynlaista jäykkyyttä, mitä tulee uusien avauksien tekemiseen ja nuorten tekijöiden nousemiseen. Kiinteissä teattereissa musikaalit toimivat yleensä kassamagneetteina ja niille asetetaan suuret taloudelliset odotukset. Tällöin on riskialtista ottaa ohjelmistoon uusia musikaaleja tai suhteellisen tuntemattomia nimiä niitä tekemään. Kangas toivookin, että isot teatteritalot tilaisivat rohkeasti nuorempien tekijöiden teoksia.

– Tiivistettynä: Hyvältä näyttää, mutta paljon on vielä kehitettävää! summaa Kangas ajatuksiaan suomalaisesta musiikkiteatterista.
 

Eeva Kontu ja Suomalaisen Musiikkiteatterin Klubi

Suomalaisen Musiikkiteatterin Klubin emäntänä ja kapellimestarina toimii mm. Tampereen Työväen Teatterin menestysmusikaalin Tytöt 1918 sävellystyöstä vastannut Eeva Kontu. Yhteistyö Kontun ja Musiikkiteatteri NYTin jäsenien kanssa on sujunut saumattomasti ja Kangas ei säästele kehujaan, kun puhe kääntyy klubin emäntään. Kangas pitää Kontua todellisena esikuvanaan, ja kertoo Kontun olevan kaiken lisäksi myös ihana ihminen, ja pohtiikin miten joku voi omata kaikki nämä ominaisuudet.

– Eeva Kontu on rautainen ammattilainen. Äärettömän taitava ja tarkka, mutta lempeä ja herkkä. Hän osaa tehdä päätöksiä ja kuitenkin kuunnella muiden näkemyksiä.

Eurajoelta kotoisin oleva Eeva Kontu on valmistunut Tampereen ammattikorkeakoulun teatterimusiikin linjalta, ja on sen jälkeen toiminut kapellimestarina mm. Tampereen Työväen Teatterissa ja Helsingin kaupunginteatterissa. Hänen viimeisimpiä töitään kapellimestarina ovat mm. Kinky Boots, Myrskyluodon Maija ja Viita 1949, jonka hän myös sävelsi. Hän on toiminut myös TV2:n Tartu mikkiin! -ohjelman kapellimestarina ja muusikkona eri kokoonpanoissa.

Yhteistyö Musiikkiteatteri NYTin ja Kontun välillä alkoi, kun Suomalaisen Musiikkiteatterin Klubin työstäminen alkoi syksyllä 2018.

 

Mitkä ihmeen ämpärit?

Kun Musiikkiteatteri NYT alkoi työstämään ensimmäistä esityskokonaisuuttaan, Photo Sapiensia syksyllä 2016, tulivat mukaan lavasteina toimineet ”ämpäriystävät”. Kyseessä ovat keltaiset ämpärit, joihin on maalattu hymyilevät kasvot. Samat ämpärit ovat kulkeneet Musiikkiteatteri NYT:n mukana monissa esityksissä ja lukuisissa kaupungeissa. Tampereella ämpäriystäviä ei ole kuitenkaan vielä nähty.

– Teatterikesä on siis loistava mahdollisuus paikata tämä puute... Varsinkin, kun esitämme otteen Photo Sapiensista osana Suomalaisen Musiikkiteatterin Klubi -konserttiamme.

Kangas lupasi yrittää maanitella ämpärit mukaan reissuun. Katsotaan kuinka käy!

 

 

 

Suomalaisen Musiikkiteatterin Klubi

10.8. klo 20.00

Liput 26 € Teatterikesä / 28,50 € Lippupiste

Kesto 2h, väliaika

 

 

Ohjelmateltta

Tampereen Keskustori ti 6.8. – la 10.8.

 

 

 

Teksti: Fanniina Tuomola

<< Takaisin

Demokratiaa, ämpäreitä ja suomalaista musiikkiteatteria