Iltasatu kuolevaisille

5.7.2016

The Grimm Book of Horrors -esityksen traileria katsoessa tekee mieli laittaa silmät kiinni ja korvat tukkoon. Uskaltaako tällaista esitystä mennä katsomaan, jos jo nyt nousee iho kananlihalle? Ohjaajien mielestä esitystä ei kannata pelätä, vaikka kauhugenre epäilyttäisikin.

Riihimäen Teatterin ja Näyttämö 3T:n yhteisproduktio syntyi kolmen ohjaajan Liisa Risun, Samuli Reunasen ja Iiro Ollilan suunnittelusta ja toteutuksesta. Idea Grimmin saduista syntyi Risun ehdotuksesta, sillä hän kiinnostui saduista työskennellessään aiemmin H.C. Andersenin satujen parissa. Myös Reunanen ja Ollila ovat olleet satuklassikoiden kanssa tekemisissä aiemmissa projekteissaan, joten sadut tuntuivat luontevalta valinnalta. Ajatus lasten teatterista muovautui lopulta kauhugenren esitykseksi, joka kiinnostaisi myös teini-ikäisiä.

Esityksen tyylilajin lähtökohdaksi valikoitui konserttimuoto, jota tukemaan käytetään otteita Mikko Koivusalon Prinsessaooppera-libretosta, jonka Ollila sovitti ja sävelsi uudelleen. Esitys on kokoelma kappaleita tai tarinoita, jotka vuorottevat ja kutoutuvat myös toisiinsa. Ohjaajat kuvailevat esitystä Grimmin saduista näyttämölle tuoduksi konsertiksi, jossa yhdistyy musiikki, kerronnallisuus ja tanssi sopivassa suhteessa.

Grimmin veljesten keräämistä saduista ensimmäinen kokoelma julkaistiin jo 1800-luvun alussa, mutta ohjaajat näkevät saduissa paljon ajattomia teemoja. Reunasta kiinnostaakin juuri ajattomuus ja satujen asema nykymaailmassa. Risun mukaan haasteena Grimmin satujen näyttämöllistämisessä on kuitenkin nykyajan kauhuviihdegenreen usein sisältyvät väkivalta- ja seksualisointispektaakkelit. Hän ei halua käyttää väkivaltaa tai seksualisointia esityksen voimavirtana. Tarkoitus ei siis missään tapauksessa ole esimerkiksi kuvata Punahilkkaa raiskattuna tyttönä genren toteuttamiseksi, vaan ennemminkin uudelleenkirjoittaa kauhun lajityyppiä yrittämättä ”lunastaa kauhugenrelupausta”.

Erilaiset katsojat löytävät varmasti tunnistuspintoja karuista ja väkivaltaisista saduista. Niissä on Risun mukaan kulmia niin ihmisyyteen ja ihmissuhteisiin, elämään ja kuolemaan, rakkauteen ja haaveisiin kuin mielen järkkymiseenkin. Reunanen puolestaan ohjeistaa katsojia seuraavasti:

”Jos pyrkii kuuntelemaan, mitä satujen ytimessä on tai mikä on ikään kuin se voima, joka niiden moottoria pitää käynnissä, saattaa tehdä yllättäviä havaintoja itsestään ja omasta ajastaan. Katsojalle on kiinnostavaa olla hereillä sen suhteen, millaisia tunteita Grimmin sadut tänä päivänä aikuisemmassa yleisössä herättää.”

Ovatko Grimmin sadut sitten lasten vai aikuisten satuja? Ohjaajien mielestä ne sopivat molemmille, vaikka saduissa on toki materiaalia, joka ei välttämättä sovi lapsille – eikä kaikille aikuisillekaan. Satukokoelmassa on Reunasen mukaan paljon kirjavaa materiaalia ja myös sellaista psykologista antia, joka voi olla avuksi vaikka pienten lasten identiteetin ja maailmankuvan kehittymisessä. Kukin sukupolvi voi peilata tästä eurooppalaisesta tarinaperinteestä itseään. Kuitenkin jo ikäsuosituksesta, 16+, voi päätellä, että esitys on suunnattu aikuisemmalle katsojakunnalle. Risu kuvaa asiaa näin:

”Nämä tarinat The Grimm Book of Horrorsissa ovat juurikin niitä aikuisten juttuja – monesta voi peilata pahan mahdolisuutta itsessään, tai sitä kuinka epäluotettava maailman pohjimmiltaan on.”

Esitystä ei silti tarvitse tulla katsomaan kylmänhiki otsalla, sillä painotus on lyyrinen ja osittain jopa humoristinenkin, vaikka esityksessä on myös intensiivistä karuutta. Ohjaajat eivät ole tarkotuksella pyrkineet tekemään satujen näyttämösovituksista rajumpia, vaan sadut esitetään alkuperäisinä, osana kokonaista näyttämötaideteosta. Musiikki ja laulu kiinnittävät katsojan huomion, kuten myös vanhojen satujen maailman kohtaaminen nykymaailman kanssa.

”Esityksessä ei pyritä pelottelemaan katsojaa. Näyttämötaiteesta kiinnostuneet voivat siis tulla mielenkiinnosta katsomaan esitystä, eikä sitä tarvitse etukäteen sensuroida itseltään sen takia, että jännittäisi”, Reunanen rohkaisee.

Heittäydy siis rujojen satujen vietäväksi, niin voit löytää niistä yhtymäkohtia niin itseesi kuin nykymaailmaankin!


The Grimm Book of Horrors TTT:n Eino Salmelaisen näyttämöllä tiistaina 2.8. kello 19.30 ja keskiviikkona 3.8. kello 16.30 (esityskieli suomi) – lue lisää.

S-Etukorttitarjous 27/lippu (norm. 32/28 € ).


Katri Weckroth

<< Takaisin