SuomiFilmin Salaiset Kansiot

– Kadonnutta naisroolia etsimässä

Voiko rillipäinen nainen päästä naimisiin?
Mitä hauskaa on kaulinta heiluttavassa pirttihirmussa?
Saako Suomisen perheen äiti olla seksikäs?
Miksi Ansa Ikonen palkkakuopassa tai Assi Nortia eksoottisten typyjen rooleissa tuntuvatkin tänä päivänä niin kaukaisilta ja tutuilta yhtä aikaa?

Millaisia mielikuvia naiseudesta kultakauden suomifilmit ovat mieliimme juurruttaneet? Ja mitäpä jos Suomi-Filmin arkistoista löytyisi salaiset kansiot, jossa kaikki on tyystin toisin? Sodan repimän kansakunnan eheyttävän suureepoksen sankarin, rouva Koskelan, kuolemattomia lausahduksia siteerattaisiin niin synnytyssaleissa kuin Arkadianmäellä. Kansa nauraisi katketakseen kukkahattuisen Pirkko Puupään ja näsäviisaan neiti Pätkän kohelluksille.

Ria Katajan ohjaama SuomiFilmin Salaiset Kansiot kirjoittaa suomifilmin historiaa uusiksi hillittömällä otteella. Eino Leinon eksät -esitykselläkin Teatterikesä-yleisön hurmannut Pinja Hahtola muodostaa yhdessä Mari Lehtosen kanssa loistavan parivaljakon, joka tekee läpileikkauksen elokuvahistorian naisrooleista ja vyöryttää TelttaLabin näyttämölle kansallisessa alitajunnassamme yhä vaikuttavia mielikuvia naiseudesta. Esitys kohdistaa katseen rakenteisiin, jotka tänäkin päivänä estävät itsen ja toisen kohtaamisen.

Lue Kotilieden artikkeli 
Näyttelijä Ria Kataja järkyttyi vanhoista Suomi-filmeistä – miten tunkkainen naiskuva on vaikuttanut meihin?

Tutustu teokseen ja lue Hahtolan ja Lehtosen haastattelu nettisivuillamme.

Ohjaus Ria Kataja
Näyttämöllä Mari Lehtonen ja Pinja Hahtola
Käsikirjoitus Pinja Hahtola ja Mari Lehtonen
Video- ja äänisuunnittelu Esko Paavola
Valosuunnittelu Janne Teivainen
Pukusuunnittelu Elina Vättö
Koreografinen apu Panu Varstala