IIPM (Sveitsi/ Saksa) & Création Studio Théâtre National Wallonie-Bruxelles (Belgia)

La Reprise

– Histoire(s) du théâtre (I)

”Äärimmilleen hiottu, kristallinkirkas, vetoava ja lumoava teos.” 
– Andrew Todd, The Guardian

Eurooppalaisen teatterikentän kärkiohjaajiin kuuluva Milo Rau haastaa teoksellaan La Reprise esittämisen ja todellisuuden välistä suhdetta.

Viisinäytöksinen rikoskertomus perustuu huhtikuun 2012 tositapahtumiin Belgian Liègessä. Tuolloin Ihsane Jarfi kävi erään yökerhon kulmilla juttusille autossa istuneiden nuorten miesten kanssa. Samana yönä hänet murhattiin, brutaalisti.

Useita näkökulmia hyödyntäen Rau tekee paitsi tälle järkyttävälle rikokselle, myös Euroopan nykytilanteelle tarkkanäköisen ruumiinavauksen. Demokraattisen tositeatterin manifesti tuo lavalle järisyttävän tunnespektrin, joka heijastaa julmuutta ja terroria, menetystä ja surua, pelkoa ja rakkautta.

Mitä on juuri ennen rikosta? Aikomus, sattuma vai suunnitelma? Mikä on yleisön rooli? Entä voidaanko syyllisyyttä jakaa myös yhteisön harteille?

= = = = =

Kyse ei ole enää vain maailman esittämisestä, vaan sen muuttamisesta. Tarkoitus ei ole kuvastaa todellisuutta, vaan tehdä itse kuvauksesta todellinen.
– Ghent Manifesto, ensimmäinen sääntö

La Reprise on ensimmäinen osa Histoire(s) du théâtre -esityssarjaa, joka käsittelee inhimillisyyden vanhinta taidemuotoa, teatteria, ja pohtii väkivallan ja traumaattisten tapahtumien siirtämistä näyttämölle. Se on myös  ensimmäinen esitys, joka  noudattaa NTGent-teatterin kymmenkohtaista manifestia Milo Raun taiteellisen johtajakauden aikana.

Manifestin tarkoitus on herätellä teatterintekijöitä havaitsemaan institutionalisoituja ja yleensä kirjoittamattomia sääntöjä, jotka rajoittavat taiteen vapautta ja tekijöiden sekä teosten diversiteettiä. Lue manifesti kokonaisuudessaan täältä.

Lisää tietoa IIPM-ryhmästä (International Institute of Political Murder) ja Milo Rausta englanniksi täältä

= = = = =

Lehdistökommentteja:

"A masterful demonstration of what theatre can archive.” Libération
“A theatrical masterpiece.” De Standaard
“Nothing short than a shocking success.” Broadway World
“A grandiose reconstruction of glistening beauty.” Die Zeit

= = = = = =
Tukijat Capital Cultural Fund Berlin, Pro Helvetia, Ernst Göhner Stiftung, Kulturförderung Kanton St. Gallen

Yhteistyössä Kunstenfesti-valdesarts, NTGent, Théâtre Vidy-Lausanne, Théâtre Nanterre-Amandiers, Tandem Scène Nationale Arras Douai, Schaubühne am Lehniner Platz Berlin, Théâtre de Liège, Münchner Kammerspiele, Künstlerhaus Mousonturm Frankfurt a. M., Theater Chur, Gessnerallee Zürich & Romaeuropa Festival